Harald i sosiale medier

fb logo   fli logo   tw logo   100px Instagram logo

 

Etter nøyaktig 7 timer bak sleden ankom Harald sjekkpunktet Sirbma 04.28 i natt.
Med en snittfart på 10.6 km/t er turboen han hadde med de store hannhundene borte når det kommer til de store bakkene. Mellom Varangerbotn og Sirbma må man opp på fjellet. Der er det blant annet 2 bakker Harald betegner som monsterbakker! Disse er tunge når man ikke har store, sterke hunder som kan ta det tyngste lasset.

Harald Tunheim gjør seg klar til å kjøre ut fra sjekkpunktet Sirbma. Foto: Eirik FløtlienHarald Tunheim gjør seg klar til å kjøre ut fra sjekkpunktet Sirbma. Foto: Eirik Fløtlien

Hvor vidt Harald har nedprioritert målet med å vinne årets løp er uvist, men han har valgt å gi hundene mye mer hvile på sjekkpunktene etter Neiden 2 enn tidligere år. Effekten av dette er at han slipper å gå oppover Tanaelva. Tidligere år har Harald opplevd at hundene spaserte oppover mot Karasjok etter å ha kjørt ut fra Levajok. Med å gi hundene godt med hvile vil vi kunne forvente en god tid på dette strekket.

Etter som løpet har utviklet seg har vi sett eksempler på at spann har kommet inn til et sjekkpunkt med godt med hunder foran sleden. Nå de kjører ut har de måtte ta ut både 4 og 5 hunder. Lars Monsen er et eksempel. Han kommer til Sirbma med 12 hunder og må kjøre ut med 7. Et annet eksempel er Steinar Kristensen som kommer til Varangerbotn med 12 og kjører ut med 8. Årsaken til dette er at veterenærene på sjekkpunktene har blitt mye strengere på hvilke hunder de slipper videre.

Harald har et helt klart mål om å komme inn med de 9 som han nå har igjen i spannet. Da krever det hvile og god pleie.

Når dette blir skrevet er har Harald kjørt ut fra Sirbma som nummer 12, og er på vei over til Levajok, der Sigrid Ekran har kommet inn foran Kjell Brennodden.

Utviklingen i løpet er nok at dette, som amerikanerene sier, er Sigrid Ekrans løp å tape. Hun holder forsatt god fart og han godt med hunder. 

Søk på siden

Sponsorer



Copyright © 2017. All Rights Reserved - www.tunheim.no