Harald i sosiale medier

fb logo   fli logo   tw logo   100px Instagram logo

 

Etter at Harald Tunheim, Steinar Kristensen og Bernd Helmich kom inn til Kirkenes har vi ventet spent på de spannene som tok ut 16 timers hvilen i Neiden. Ville de få problemer på grunn av den økende vinden, eller ville dette ikke ha innvirkning på deres etappetider?

Harald Tunheim steller hundene på sjekkpunktet Kirkenes under 16 timers hvilen. Foto: Eirik FløtlienHarald Tunheim steller hundene på sjekkpunktet Kirkenes under 16 timers hvilen. Foto: Eirik Fløtlien

Konklusjonen må nok være at de ikke har slitt nevneverdig mye. Kjell Brennodden har faktisk klart å sette ny etapperekord med sine 4t43m. Med en hastighet på 15,9 km/t er det faktisk litt imponerende. Birgitte Næss Wærmer (5t3m) Sigrid Ekran (5t4m) og May-Conny Johansen (5t7m) har også med sine tider klart å komme inn på topp 10 lista over raskeste etappetid noen gang.

De spannene som nå er kommet inn fra Neiden 1 kan når som helst starte ut fra Kirkenes, mens Harald Tunheim fortsatt har igjen ca 2 1/2 time igjen av sin obligatoriske 16 timer hvile her i Kirkenes.

Det vi vet med sikkerhet er at den så nå kjører ut først er den virkelige lederen av Finnmarksløpet 2015. Men hvem som tar det første steget er fortsatt helt usikkert.

Frem til Kirkenes har Finnmarksløpet vært en kjent mark for alle de som nå ligger i teten. Etappene har vært de samme og sjekkpunktene de samme. Nå derimot, skal de ut på den delen av Finnmarksløpet som har gjennomgått mest endring de siste årene. Dette er noe ingen av kjørerene har vært med på før. Først skal de opp til det ny sjekkpunktet Ellentjern, som er betegnet som et villmarkssjekkpunkt, der kjørerene kun har tilgang til vann, halm og svært enkle sovefasiliteter. Ellentjern er ikke tilgjengelig via bil. Dette vil si at de ikke har tilgang til hjelp fra handlere som kan ta seg av hundekjørerne. De må altså klare seg selv.

Etter Ellentjern skal de gjennom de kjente sjekkpunktene Neiden 2, Varangerbotn, Sirbma, og Levajok før de kommer til Karasjok. Nytt av året er det her at man nå har en 10 timers hvile som kan deles opp på sjekkpunktene Levajok II og Karasjok. 2 av de timene må tas ut på sjekkpunktet Karasjok. Tidligere var det en obligatorisk 8 timer hvile i Karasjok. Dette er igjen nye variabler kjørerene må ta hensyn til når de kommer oppover Tanaelva.

Søk på siden

Sponsorer



Copyright © 2017. All Rights Reserved - www.tunheim.no